ארומתרפיה – כל מה שרציתן לדעת

ארומתרפיה היא אומנות עתיקה של ריפוי טבעי שמשתמשת בתמציות טהורות (שמנים אתריים) המופקות מצמחים ארומטיים ופרחים. טיפול הוליסטי זה משפר את יכולות הריפוי של הגוף, מעורר את הנפש והרוח ומשיג את האיזון המושלם בניהם. איך זה בדיוק עובד? מה היתרונות? ומה הכי חשוב לדעת? ריכזתי לכן את התשובות במאמר הבא, בואו נתחיל 😊

שתפו את הפוסט

נתחיל מההתחלה... מה זה שמנים אתרים?

שמנים אתרים הם בעצם תמציות צמחים. הם מיוצרים על ידי אידוי או מיצוי של חלקים שונים מהצמח (פרחים, קליפה, עלים או פרי) כדי "ללכוד" את התרכובות שמפיקות הניחוח הנפלא הזה. זה יכול לקחת כמה קילוגרמים של צמח כדי לייצר בקבוקון אחד של שמן אתרי.

ומה זה ארומתרפיה?

ארומתרפיה זה טיפול הוליסטי שמשתמש בשמנים אתרים לקידום ושיפור בריאות הגוף, הנפש והרוח. למעשה, ארומתרפיה נחשבת גם לאומנות וגם למדע וזכתה בשנים האחרונות להרבה הכרה בתחומי הרפואה והמדע. בשאיפת הריח של שמנים האתרים – מולקולות הריח עוברות ישירות למוח ומשפיעות על חלקים שונים במיוחד על האמיגדלה, המרכז הרגשי של המוח.

שמנים אתרים יכולים להיספג גם דרך העור – מטפל בעיסוי יוסיף טיפה או שתיים משמן אתרי כדי לסייע בהרפיית שרירים תפוסים וחברות טיפוח שונות מוסיפות פעמים רבות שמנים כמו לדוגמה, שמן אתרי לבנדר כדי להוסיף את האפקט המרגיע.

כמה זמן הארומתרפיה קיימת?

בני אדם השתמשו בארומתרפיה במשך אלפי שנים. תרבויות קדומות בסין, בהודו, מצרים העתיקה ובמקומות אחרים שילבו רכיבים צמחיים ארומטיים בתרופות, בשמים ושמנים אשר שימשו לצרכים רפואיים ודתיים. היה ידוע כבר אז שיש להם יתרונות פיזיים ופסיכולוגיים.

זיקוק שמנים אתרים מיוחס לפרסים במאה העשירית, אם כי ייתכן שהנוהג היה בשימוש זמן רב לפני כן. מידע על זיקוק שמנים אתרים פורסם במאה ה-16 בגרמניה ובמאה ה-19 רופאים צרפתים זיהו את הפוטנציאל של שמנים אתרים לטיפול במחלות שונות.

את המונח "ארומתרפיה" טבע פרפומריית וכימאי צרפתי רנה מוריס גאטפוסה בספר שכתב על הנושא בשנת 1937. הוא גילה ששמן הלבנדר בעל סגולות ריפוי שהצליחו לרפא כוויה הייתה לו ביד.

כיצד עובד טיפול בארומתרפיה?

ארומתרפיה מפעילה אזורים באף הנקראים קולטני ריח, ושולחים מסרים דרך מערכת העצבים למוח. השמנים האתרים עשויים להפעיל אזורים מסוימים במוח, כמו המערכת הלימבית, אשר ממלאת תפקיד חשוב ברגשות שלנו. הם יכולים גם להשפיע על ההיפותלמוס, שעשוי להגיב לשמן על ידי יצירת כימיקלים מוחיים חיוביים כמו סרוטונין.

ניתן להשתמש בארומתרפיה באמצעות מוצרים כמו אלה:

יתרונות ארומתרפיה

לארומתרפיה יש מגוון רחב של יתרונות. בין היתר תוכלו למצוא:

שמנים ארומתרפיים פופולריים

על פי האגודה הלאומית לארומתרפיה הוליסטית, השמנים האתרים הפופולריים ביותר הם:

  • אקליפטוס
  • לבונה
  • גרניום
  • לוונדר
  • לימון
  • תפוז
  • מנדרין
  • פצ'ולי
  • קמומיל
  • עץ התה
  • רוזמרין
  • מנטה
  • נרולי
  • ילנג ילנג

כמובן שלכל אחד ואחד מהם יש את הסגולות והיכולות שלו וניתן להשתמש בהם במספר דרכים – לדוגמה להוסיף אותם לשמנים או לקרמים ולמרוח אותם באופן מקומי. אפשר לשלב אותם בסבון נוזלי, משחת שיניים, להשפריץ את השמנים ברחבי הבית, לשים באמבטיה, לבלוע אותם (לא את כולם!) או לעשות אינהלציה. אפשר גם פשוט להריח את השמן מהבקבוקון 😊

אני תמיד ממליצה להיפגש איתי או ארומתרפיסט לפני שמתחילים טיפול בשמנים אתריים, במיוחד אם זו הפעם הראשונה או אם יש לכם בעיות ספציפיות שברצונכם לטפל בהם. במהלך ההתייעצות, אתם תענו על מספר שאלות ובעיקר תדברו על אורח החיים ובריאותכם, כך תוכלו לקבוע תוכנית טיפול פרטנית שתעמוד ביעדים ותטפל בבעיה שלכם. תוכלו לקבוע מספר פגישות בודדות או לבצע טיפול ממושך לטווח הרחוק.

ארומתרפיה לטיפול בבעיות רגשיות

הודות לכל השפעות החיוביות של השמנים האתריים על הגוף והנפש, ארומתרפיה יכולה לעזור בכמה מההפרעות העיקריות בבריאות הנפש וזה בדיוק מה שאני עושה בקליניקה שלי 😊

איך ארומתרפיה יכולה להיות רלוונטית לתרגול של פסיכותרפיה?

בטיפולים שלי אני משלבת ניחוחות נעימים עם תרגולי הרפיה, כמו לדוגמה נשימה סרעפתית, תרגול קשב-מיינדפולנס, מדיטציות. פעולה זו עשויה לקשר בין תחושת וחווית הרגיעה של הריח והתרגיל - כדי שבעתיד, חשיפה לריח בלבד תוכל לעורר את תגובת הרגיעה.

המטופלים שלי מספרים לי שבנוסף לזה שהם נהנים מהשימוש בניחוחות בפגישה עצמה, הם שמים לב שהם יכולים להגיע במהירות ויעילות רבה יותר למצב של רוגע שלווה. אני לפעמים נותנת "שיעורי בית" למטופלים שלי שכרוכים בשימוש שמנים אתרים, לדוגמה: אם אני מבקשת מהמטופל לתרגל בבקרים מיינדפולנס, זה יכול להיות כרוך בטפטוף השמן על העור או בדיופיוזר ולהיות נוכחים עם נינוח.

אם אתם רוצים להתחיל טיפול פסיכותרפי בשילוב שמנים אתרים, שאלו את עצמכם האם אתם סובלים מחרדות, שינה לקויה? האם אתם סובלים ממצב רוח ירוד כללי? חוסר אנרגיה או שפשוט מרגישים לא מאוזנים? טיפול פסיכותרפי בשילוב שמן אתרי יוכל להקל גם על התסמינים וגם לגשת לעומק הבעיה ולפתור אותה, תוכלו להשתמש בשמנים הללו לאורך כל היום – לדוגמה, אם מטופל שלי סובל מחרדה לאורך כל היום, אני אתן לו שמן לבנדר או אשכוליות שיוכלו להרגיע ולרומם את מצב הרוח.

הנה מספר דוגמאות להשפעות של שמנים אתרים על בעיות רגשיות:

הערה חשובה!

למרות ההשפעות החיוביות של השמנים האתרים, יש גם המון שמנים שעלולים לגרום לתופעות לוואי אם לא יודעים כיצד להשתמש בהם, לדוגמה – שמן אקלפיטוס עשוי להיות מסוכן לתינוקות. יש שמנים שאסור שיגיעו במגע ישיר עם העור וזקוקים לשמן נשא כדי להיות מועילים ולא מזיקים. לכן, אל תתפתו להתחיל טיפול ארומתרפי לבד, אתם מוזמנים להתייעץ איתי בכל שאלה.

כמו כן, אין לבלוע שמן אתרי ללא התייעצות עם איש מקצוע.

חשיבות איכות השמנים

יש חשיבות רבה בבחירת סוג השמן, אומנם נרצה להניח שכל השמנים שנארזים יפה ונמכרים בחנויות בעלות שם מכובד ובעלי אותה איכות – אך במציאות לא כך הדבר. יש גורמים רבים שמשפיעים על איכות של השמן האתרי ואיכותו תשפיע על הערך הטיפולי (או במילים אחרות – על היעדים הרצויים שלכם) החל מהיכן הצמח גדל, איך הוא גדל, מתי היה קטיף, תהליך המיצוי ועוד.

בקליניקה שלי אני עובדת עם מותג doTERRA שנחשב לאיכותי ביותר בעולם ובישראל. כל השמנים האתרים שלהם טהורים, ללא חומרים כימים וסינתטיים וכל שמן אתרי עובר תהליך של בדיקות קפדניות (כ54 בדיקות!) בתוך החברה ולאחר מכן גם ממשיך לצד שלישי להמשך בדיקות ואימות.

כמה מילים אחרונות...

אני לא סתם התחלתי לשלב ארומתרפיה בטיפולים שלי – יש כל כך הרבה הוכחות ומטופלים עם עדויות וסיפורי ריפוי נפלאים וכל יום אני זוכה לראות את המטופלים שלי נהנים מההשפעות המדהימות שלהם.

אני מזמינה אתכם להגיע לפגישת היכרות בקליניקה שלי (אפשר גם בזום) 😊 אשמח ללוות אתכם בתהליכי ריפוי, שינוי והגשמה עצמית. אדאג שבמהלך הלילה תחוו שינה רצופה ורגוע ובמהלך היום שקט ושלווה. מלאו את הפרטים שלכם או התקשרו אלי ונדבר.

תכנים נוספים מתוך הבלוג

אז מה השלב הבא?

נפגשות לפגישת היכרות אצלי בקליניקה לשם תיאום ציפיות ובניית תכנית טיפול שמתאימה לך.