השפעות המגפה על מצב הנפש - מה אפשר לעשות

מספר האנשים שנפגעו נפשית כתוצאה מנגיף הקורונה רק מתחיל להראות את עצמו ומוקדם עדיין לחזות את היקף ההשפעה בפועל. לפי מחקרים שונים שכבר נעשים, ישנו גידול משמעותי במספר המתאבדים בישראל (וגם בעולם) וכן עלייה חדה באלימות במשפחה. הסגר, הריחוק החברתי והקשיים הכלכליים שאנשים רבים נקלעו אליהם בשנה האחרונה ללא ספק עוררו אצל חלק גדול מצוקה נפשית גדולה. בין אם אתם אלה שחווים מחשבות אובדניות או שאתם מכירים אדם יקר שסובל ממצוקה זו – במאמר הבא אני אסביר מה ניתן לעשות ואיך להתמודד עם המצב המורכב ועדין הזה.

שתפו את הפוסט

בנוסף למגפת הקורונה, מסתובבת עוד סוג של מגפה קשה – איום מתמשך, דמוי גל ומגיע בדרך הגרועה ביותר – נראה שהוא נמצא בכל מקום ובשום מקום בו זמנית, מדבק פסיכולוגית כמעט כמו הנגיף הפיזי. המוות מרגיש קרוב יותר, אפילו הרחק מקווי החזית של חדרי המיון, והבידוד החברתי הוא כעת הנורמה החדשה עובר עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם.

ההתמודדות עם מחשבות אובדניות היא מעיקה ומפחידה בכל רגע וההסתגרות יכולה לגרום לכל אחד להרגיש מבודד יותר עם רגשותיו. אנו עומדים בפני אי ודאות וחרדה מפני העתיד, בידוד חברתי, מגבלות על תנועתנו והלחץ בהסתגלות לשגרה החדשה. אך חשוב לזכור כי אם אינכם יכולים לגשת לתמיכה בכל הדרכים הרגילות – אתם לא לבד ועדיין יש עזרה זמינה.

חרדה, פחד, בהלה, כעס ותחושות אובדן תקווה – הן לגיטימיות, קבלו אותם ברוך וללא אשמה

כולנו נפגעי קורונה, בצורה מסוימת. חלקנו נפגענו מהנגיף עצמו, חלקנו מההשלכות הכלכליות והנפשיות שלו. אין אדם אחד בעולם שלא הושפע ממנו – בגלל המשבר הזה יכולות להתעורר בנו תחושות רבות, החל מכעס, חרטה, חרדה, אובדן, בדידות וייאוש – כשלא מטפלים ברגשות הללו, הן עלולות להוביל במקרים מסוימים גם למחשבות אובדניות.

כשאתם חושבים שהעולם כבר לא שווה לחיות בשבילו, חשוב מאוד לדעת שזה טבעי שיש את הרגשות האלו. זה עולם מפחיד מאוד כרגע, אתם מגיבים למצב שאתם נתקלים בו ויש עוד אנשים שמרגישים כמוכם. אתם לא לבד בנסיבות האלה – ויש שם אנשים שרוצים לעזור לכם.

להבין איך אתם מרגישים

ראשית, אף על פי ששירותי פנים רבים הושעו, עמותת ער"ן בימים אלו מפעילה קט סיוע אנונימי שמעניק לכם תמיכה, בטלפון 1201 שלוחה 6. אם אתם חשים מצוקה נפשית קשה עכשיו, שיחה עם איש מקצוע בתחום הבריאות נפש שהוכשר במיוחד למטרה זו תוכל לעזור לכם לחקור את הרגשות שלך ואת הסיבות שלהם ביחס לקורונה.

אילו רגשות צצים לכם? האם זו תחושה של אי התמודדות? האם זו תחושה של חוסר אונים בניסיון להגן על האנשים שקרובים אליכם? האם מדובר בחששות תעסוקתיים או פיננסים? האם זה טריגר לרגשות קיימים של דיכאון וחרדה? במקרים רבים מחשבות אובדניות יושבות על האשמה עצמית. אולם על ידי הכרה בכך שרגשותיכם לגיטימיים – האשמה העצמית עשויה להיות מופחתת ותוכלו להתחיל להרגיש שיש תקווה.

טיפים להתמודדות עם דיכאון ואובדנות בזמן הקורונה

1. תהיו טובים לעצמכם

כאמור, לחיות במגפה זה קשה. רבים מאיתנו לא היינו במצב זה בעבר. אין לנו כללים או ניסיון או מודלים לחיקוי לפנות אליהם. אנו נאלצים לאלתר הרב התוך כדי - ייתכן שאתם מרגישים אבודים, מבולבלים, חרדים ודואגים. כך גם כולם. כל אלה הם רגשות נורמליים לחלוטין. הרשו לעצמכם להרגיש את הרגשות האלה, גלו חמלה כלפי עצמכם. אל תנסו להרחיק את הרגשות הקשים שלכם או להכריח את עצמכם "לחשוב חיובי" – זה לא מנגנון התמודדות בריא מכיוון שהוא מכחיש את החוויה הנוכחית שלכם. כל הרגשות הם בסדר, גם הלא נעימים והניסיון להדוף אותם בחשיבה חיובית זו פעמים רבות משימה לא אפשרית ולא בריאה.

2. ללמוד לנהל את הרגשות שלכם

חוסר השליטה, חוסר הוודאות וההשלכות שעלולות להגיע עקב מגפת ה COVID-19 עלולים לגרום לחרדה גם אצל אנשים שאינם נוטים לכך. מצאו דרך בטוחה להביע את הרגשות הקשים שלכם – למשל על ידי רישומם ביומן או במכתב, שיחה עם חבר, ביצוע פעילות גופנית או תרגול יוגה, מדיטציה. אם הסימפטומים שלכם חמורים ומפריעים ליכולת התפקוד שלכם – פנו לאיש מקצוע שיוכל לסייע לכם לנתב את התחושות האלה למקום בריא. מעל הכול, חשוב כיצד הייתם מגיבים לחבר הנאבק במצב הזה – וגלו את אותה סבלנות וחמלה כלפי עצמכם.

3. תהיו מציאותיים, הנמיכו את הציפיות שלכם

זה לא מציאותי לחשוב שאתם יכולים לעשות הכל: חינוך ביתי לילדים שלכם; לעבוד במשרה מלאה מהבית; לקיים משק בית מושלם (נקי, מסודר); ולדאוג לעצמכם ולאחרים. החסרונות של הפרפקציוניזם ידועים היטב לכולנו. במקום זאת, נסו לתעדף דבר אחד או שניים. השאירו את ההוראה למורים והתמקדו בהורות. קחו פסק זמן לטיפול עצמי. הזכירו לעצמכם לא לדאוג אם תיתנו לפרויקטים בעבודה להתעכב מעט, הכביסה והכלים שנערמים לזמן מה או שהילדים מקבלים מעט זמן מסך. תגיעו לכל דבר כשתוכלו והתמקדו בפריטים החשובים ביותר – אל תצפו מעצמכם ליותר מדי בזמנים אלה.

4. להפיק את המיטב מהמצב

כאן אתם צריכים להבחין בין דברים שאתם יכול לשלוט להין נדברים שאתם לא יכולים. אתם לא שולטים על העתיד, אתם לא שולטים במגפה – אבל אתם כן שולטים בתגובות שלכם. האם אתם יכולים לצאת לטייל עכשיו באוויר הצח ובשמש? עשו זאת. אם הילדים שלכם נמצאים יותר מול המסך תוכלו לנצל את ההזדמנות ולשתף אותם בעבודות הבית – ללמד אותם לבשל, לעשות כביסה או כל פעילות משותפת ואף מענה ביד. האם חסרות לכם שעות שינה? זו הזדמנות נהדרת לנוח מעט.

5. שמרו על השגרה שלכם

להשלים שעות שינה זה נהדר, אבל עדיף לא לישון עד הצהריים כל היום. שמרו על לוחות זמנים ושגרה כפי שהיה בעבר, כמובן עם שינויים שיתאימו לנסיבות הקיימות. קבעו זמנים לעבודה, קבעו שעות לארוחות, פנו זמן לפעילות גופנית ולכו לישון באותה שעה לישון.

6. שמרו על מרחק פיזי, לא חברתי מאחרים

הישארו בקשר עם המשפחה והחברים תוך כדי ריחוק גופני. זה קל להתבודד חברתית כאשר ממליצים לנו להתרחק מאחרים, במיוחד לאנשים שחיים לבד. עשו מאמץ מיוחד כדי לשמור על הקשר עם בני משפחה, חברים ועמיתים באמצעות פייסטיים, שיחות ועידה ושיחות טלפון. קבעו פגישות עם חברים שלכם כדי להיפגש לשיחה בדיוק כפי שהייתם עושים בעבר. ערכו מסיבות זום ושתפו אוכל או שתייה עם חבריכם, התעדכנו על בסיס קבוע - היתרונות של תמיכה חברתית הם רבים.

כמה מילים אחרונות,

כתבתי את זה כמה פעמים, אבל חשוב לי לחזור ולהדגיש - הדבר הכי חשוב זה לדעת לבקש עזרה כשצריך. לפעמים כל הטיפים הללו לא תמיד מועילים במיוחד כשהסערה הרגשית קשה. אם אתם סובלים ממחשבות אובדניות, מקשיים נפשיים ולא יודעים מה הצעד הבא – אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר.

שמי אירנה, אני פסיכותרפיסטית ומעניקה טיפולים פרטניים בגישה הוליסטית ייחודית לאנשים שמתמודדים עם מגון קשיים ומשברים בחיים, אשמח לסייע לכם בכל דבר, צרו איתי קשר בווטסאפ או בטלפון: 050-6265484

תכנים נוספים מתוך הבלוג

אז מה השלב הבא?

נפגשות לפגישת היכרות אצלי בקליניקה לשם תיאום ציפיות ובניית תכנית טיפול שמתאימה לך.