למה אנשים לא הולכים למטפל – אפילו כשהם ממש צריכים?

לאורך השנים יצא לי לשמוע אנשים רבים אומרים "יש לי חבר שעובר תקופה קשה, אבל הוא לא מאמין בפסיכותרפיה" או, "אמא שלי ממש צריכה טיפול תומך, אבל היא בחיים לא תסכים לעשות את זה".

הרבה מחקרים כבר הוכיחו שטיפולים פסיכותרפיים יעילים בהתמודדות והתגברות על הפרעות חרדה, דיכאון, מתח ובעיות במערכות יחסים. ועדיין, רק 41% מהאנשים פונים לבקש עזרה. הנה 10 סיבות הנפוצות שיכולות להסביר לנו מדוע אנשים מסוימים לא הולכים לטפל בעצמם ולמה כדאי להתגבר על זה.

שתפו את הפוסט

10 סיבות שיגרמו לכם להפסיק עם התירוצים

1 "אני מעדיף לדבר עם חברים"

כמובן שכדאי ואפילו מומלץ לדבר עם חבריכם ומשפחה, זה חשוב למצוא תמיכה בזמנים קשים. אבל אני עדיין רוצה לחדד – טיפול לא מחליף חברות והכי חשוב: חברות לא יכולה לעשות את העבודה של טיפול מקצועי שבנוסף לתמיכה הרבה - מאתגר ומעצים אתכם ומאפשר לקבל תובנות יקרות ערך על עצמכם. מטפלים הם מאזינים מנוסים שיכולים לעזור לכם למצוא את מקור הבעיות בחיים וחבריכם לא בטוח יהיו מוכנים לשבת ולדבר איתכם כל הזמן, כל השבוע, נכון?

#2 "זה יקר מדי"

הרבה אנשים נוטים לחשוב שטיפול הוא דבר יקר ונחשב למותרות אך הרשו לי לחלוק על כך. ראשית, היום טיפולים לא יקרים כבעבר ופעמים רבות הם ניתנים לסבסוד מלא או חלקי של קופת חולים. שנית, זכרו שלעיתים קרובות השקעה בטיפול תעזור לכם להתמודד עם בעיות שיעלו לכם ביוקר בהמשך ושישפיעו על חייכם בעתיד.

#3 "אין לי זמן"

חוסר זמן הוא אחת הסיבות הגדולות לכך שאנשים לא הולכים לטיפול. אבל באופן מפתיע טיפול ממש לא גוזל הרבה זמן. למעשה אם מטופל מגיע לפגישה טיפולית שנמשכת 55 דקות פעם בשבוע זה מסתכם בפחות מ-1% מזמן הערות של האדם הממוצע במהלך השבוע. האם הייתם מוכנים להשקיע 1% מהשבוע שלכם בשביל להרגיש טוב יותר עם עצמכם ולהיות מאושרים יותר?

#4 "הייתי פעם אצל מטפל וזה לא עזר"

חשוב להבין שבדיוק כמוכם - כל מטפל הוא אינדיבידואל, עם אישיות ייחודית ושיטות טיפול שונות, כך שאין סיבה לבצע הכללות ולהאמין שמטפל חדש ייכשל באותו מקום שאחר נכשל בו. בכל מקרה זכרו שבתור בני אדם אתם תמיד משתנים, מי שהייתם באותה תקופה של הטיפול הוא לא מי שאתם כיום – לכן הטיפול לעולם לא יהיה זהה ולא יוכל להתחיל ולהסתיים באותה נקודה. חשוב לי גם להוסיף את הפן האישי: החיבור שלכם מול המטפל הוא בעל משמעות אדירה בהצלחת הטיפול ובהרגשה הכללית שלכם מולם.

#5 "אם אני בדיכאון וארצה להרגיש טוב יותר, אז אני פשוט אקח כדורים"

תרופות פסיכיאטריות לא עובדות באותה מידה עבור כולם שלא לדבר על כך שלכל תרופה פסיכו-אקטיבית יש תופעות לוואי החל מהשמנת יתר, ירידה בחשק מיני, עייפות, עצבנות ועוד. בכל מקרה גם אם אתם בוחרים להיעזר בטיפול תרופתי– זה לא מספיק ולא מטפל בבעיה שלכם מהשורש. בשביל למצוא ריפוי אמיתי יש צורך לנבור גם במקומות שמפחיד אותנו להתבונן בהם ולשלב זאת עם טיפול פסיכותרפי ו/או הילינג – אלה יוכלו לסייע לכם להתמודד עם הדברים בצורה חיובית.

#6 "טיפול יכול לקחת זמן רב מדי עד שמשפיע"

ריפוי כאב, צלקות או אפילו סתם להרגיש תחושת הקלה מכל החרדות והלחצים היומיומיים שלנו אינם תהליך שקורה בן-לילה. מחקרים מראים שקרוב ל-50% מהמטופלים זקוקים בין 15-20 מפגשים – כלומר, אם תלך פעם בשבוע הטיפול יימשך שלושה חודשים. במבט מהיר זה עלול להפחיד, שלושה חודשים?! אנחנו רוצים להרגיש איזה שהוא שינוי עוד היום! אבל  חשוב שתיקחו בחשבון שככל שתתמהמהו עם תחילת הטיפול – אתם רק "חופרים" לעצמכם בור עמוק יותר, שכן הבעיות הללו לא נעלמות ובמקום לשפר את בריאות הנפש שלכם ולנקוט בצעד גדול, אתם רק מבזבזים זמן בהתלבטויות. זכרו, שינוי תמיד לוקח זמן. תנסו לחשוב על מהירות בה הקיץ חולף עד שאתם רואים את העלים הראשונים של הסתיו 😊 הטיפול יעבור מהר יותר ממה שאתם חושבים.

#7 "להתמודד עם רגשות לא נעימים זה מפחיד"

איש לא יטען שטיפול הוא תהליך פשוט ואם כן, כנראה הוא לא מספר לכם את האמת. אחרי הכול, אתם שמים את אמונכם באדם זר שאתם לא מכירים, מספרים לו סודות כמוסים, את הדאגות הגדולות ומקווים שהם יבינו אתכם. טיפול דורש העמקה וחקירה רחבה כדי לחשוף את האני הפנימי שמסתתר בין השכבות והתניות שצברתם במהלך החיים. חקר עצמי הוא מפחיד אבל מאוד הכרחי. תחליטו לעשות את הצעד הראשון ולהאמין שאתם הולכים לעבור את הרגעים המפחידים, זכרו שלאורך כל התהליך עומד לצידכם איש מקצוע.

#8 "פאדיחות ללכת לטיפול...אנשים יחשבו שמשהו לא בסדר איתי"

מה אם מישהו שאני מכיר/ה יראה אותי יוצא/ת מהמשרד של המטפל שלי? הרעיון שמישהו אחר עשוי להכיר את המאבקים האישיים שלכם יכול בהחלט למנוע מכם לגשת לטיפול. אבל מצד שני, אתם גם לא יכולים להמשיך לתת לתפיסות ולמחשבות של אנשים אחרים לעצור אתכם! דעו שאתם לא לבד – 4 מתוך 10 אנשים הולכים לטיפול, אז אם השכן שלכם יבחין בכם מתגנבים ממשרד המטפל תחשבו על זה ככה: יש סיכוי שהוא בעצמו היה בטיפול. לא הייתם מתביישים ללכת לרופא בשביל לטפל בבעיית לחץ דם נמוך שלכם, נכון? המוח שלכם לא שונה. זכרו שהבריאות הנפשית שלכם ראויה וזקוקה לטיפול הולם.

#9 "אני מתבייש/ת לדבר על הבעיות שלי עם אדם זר"

אנשים רבים נמנעים ללכת למטפל מהחשש שהם לא יצליחו לבטא את מה שהם מרגישים/חושבים, שזה ירגיש "מוזר" או אפילו שהמידע הבריאותי, השיחות והסודות הכי כמוסים שלהם יתגלגלו למשפחה ולחברים. על פי החוק מטפלים מחויבים לחוק ועל פי קוד האתיקה הם חייבים לשמור על המידע חסוי לחלוטין (רק במקרים חריגים שקשורים לפגיעה עצמית או באחר הם יהיו מחויבים לדווח). בכל מקרה אתם יכולים להיות רגועים ולדעת שהסודות שלכם בטוחים עם המטפל.

#10 "אני לא משוגע/ת! נכון...?"

יש אנשים שבוחרים להימנע מטיפול מאותן סיבות שהם נמנעים מטיפולי רפואי: בגלל שהסימפטומים שלהם "לא כל כך גרועים". לדוגמה: אתם סתם מדי פעם מתעצבנים, או שאתם חווים עצב לפעמים – על אף שכל הימים האלה שנכנסים להגדרת "מדי פעם" –הם עדיין כרוכים בבילוי ממושך במיטה בלי יכולת לתפקד. ייתכן ואתם עסוקים להשוות את עצמכם לאנשים אחרים וחושבים שתמיד יש דברים גרועים יותר ושמטפלים מתעסקים רק ב"בעיות חמורות".

זכרו שלכל אחד יש את החוויות, הסיפור והרגשות שלו. אז גם אם מנקודת מבטך זה נראה זניח, משמעותי או רגיל – חשוב להבין שתסמינים קלים יכולים לפעמים להצביע על בעיה גדולה. כמו כל טיפול רפואי אתם עלולים לפחד מהאבחון, אבל זכרו שזו ההזדמנות שלכם למצוא פתרון ולחוות הקלה, זה דורש מכם רק להקדיש מספר חודשים לתהליך והתוצאה תהיה שווה כל רגע, תהיו בטוחים בזה.

Self care is how you take your power back…

אני יודעת שזה נשמע כמו קלישאה, אבל החיים באמת קצרים מדי וכדאי לבלות את שארית החיים שלנו באושר, בריאות ופרודוקטיביות. אם אתם כרגע חווים איזה שהוא לחץ, חרדה, דיכאון, אתגרים במערכות יחסים או דאגות אחרות שנוגעות לבריאות הנפש – תקדישו כמה רגעים בשביל למצוא את מטפל מנוסה ואכפתי.

אשמח לעזור לכם – אני אירנה לפושנר, פסיכוטרפיסטית בגישת CBT ומטפלת אנרגטית. אני משלבת בין טיפול תודעתי לטיפול רגשי ומאפשרת למטופלים שלי להגיע לשינויים בדפוסי התנהגות וחשיבה הרסניים. השילוב בניהם הוכח כיעיל ומביא לתהליך אפקטיבי ותומך ממספר אפיקים ולפעמים גם מהיר יותר. אם אתם רוצים לקרוא עוד על הטיפולים שלי מוזמנים ללחוץ כאן.

אפשר גם ליצור איתי קשר, מלאו את הפרטים ואני אדאג לחזור אליכם בהקדם, או התקשרו אלי

תכנים נוספים מתוך הבלוג

אז מה השלב הבא?

נפגשות לפגישת היכרות אצלי בקליניקה לשם תיאום ציפיות ובניית תכנית טיפול שמתאימה לך.