על שמנים אתריים, חרדות ובעיות שינה

סביר להניח שיצא לכם לראות בכל מיני כתבות ומגזינים, שצמח ושמן הלבנדר הוא בעל סגולות נפלאות וביכולתו להרגיע חרדות, דאגות ולתרום לשינה נינוחה יותר ולא פלא – אחרי הכול, השימוש בשמנים אתרים למטרות אלו ידוע כבר כמה מאות שנים וכבר יש מחקרים רבים שמאמתים זאת. למעשה, מחקר חדש קובע ששאיפת אדי שמן אתרי לבנדר משפיע על אותם חלקים במוח כמו תרופות נגד חרדה, דיכאון ושינה, רק ללא כל תופעות הלוואי שמגיעות איתן.
חשוב לי לחדד ששימוש בשמנים אתריים אינו תחליף לבדיקה רפואית וטיפולים קונבנציונליים – יחד עם זאת הם בהחלט יכולים לעזור ולהיות חלק משמעותי בפתרון.

שתפו את הפוסט

איך ריחות משפיעים על הגוף והנפש?

אני יכולה לתאר לעצמי שכבר יצא לכם פעם להיתקל בריח ספציפי שעורר מיד זיכרון או תחושה חזקה. אולי בושם ספציפי שהזכיר לכם געגוע לאדם מסוים...או ריח של שמן מנוע שהחזיר אתכם לילדות ולבילויים המשותפים עם אבא במוסך כשהוא עבד על הרכב שלו. כל ריח הוא ייחודי עבורנו ויש לנו מקום מיוחד במוח (ובלב 😊).

אז מה קורה שם ברמה הפיזיולוגית? חוש הריח שלנו מחובר ישירות למרכזי הזיכרון והרגש במוח. התאים שנמצאים בתוך האף שלנו מזהים ריחות בסביבה שלנו ושולחים את המידע למוח דרך עצב הריח (אגב, יש לנו גם מקבץ של תאים בחלק העליון של הגרון שמזהים ריחות מהמזון שאנו צורכים ומעבירים את המידע באותו ערוץ למוח). המידע על הריח עובר למערכת הלימבית של המוח שכוללת אזורים כמו המגדלה ששולטים בכל הנוגע לתגובות רגשיות וזיכרונות.

לעומת זאת, מידע שאנחנו לוקחים משאר חושינו, עובר תחילה לאזור אחר במוח שנקרא התלמוס – אשר מעביר את המידע לאזורי המוח שמייצרים את מה שמכונה התפיסות החושיות שלנו. ריח הוא היחידי שעובר ישירות למרכז הרגש והזיכרון וזאת גם אחת הסיבות שניחוח יכול להציף בנו זיכרונות במהירות רבה, זה גם מה שהופך את הריח לייחודי בין כל החושים שלנו.

4 שמנים אתריים לחרדה ונדודי שינה

לבנדר – זה הוא ללא ספק שמן האתרי הפופולרי ביותר לשינה ורגיעה בקרב המטופלים, הוא בעל סגולות מרגיעות ונחשב לתרופה של הטבע לחרדה ולבעיות אינסומניה. בנוסף, זה גם אחד השמנים הנחקרים ביותר וכבר הוכח שיש לו השפעות מועילות לאנשים שסובלים מדיכאון וסטרס. שמן הלבנדר יכול גם לסייע בהקלה על כאבים, הוא משפר איכות שינה ומגביר את הערנות במהלך היום.

ורד וגרניום – לשני השמנים הללו יש ניחוחות פרחוניים דומים, ושניהם הוכחו כמפחיתי מתח וחרדה לבד או בשילוב שמנים אתריים אחרים. הם מסייעים לנו להתחבר לחיי הרגש שלנו מחדש, הם מאזנים רגשית והשפעתם המרגיעה עוזרת להתמודד עם רגשות שליליים, דיכאון, חרדה ונדודי שינה.

יסמין – שמן אתרי יסמין הנפלא, בעל ניחוח פרחוני מתוק ויש לו יכולות מרשימות בהרגעה והרפיית הגוף. מחקרים שונים כבר הראו שלשמן יסמין יש סגולות שמשפרות את איכות השינה ומגבירות את הערנות במהלך היום.

תפוז – שמן אתרי תפוז מופק מקליפותיו ובעל תכונות שמעודדות הרפיה ושינה טובה. בנוסף, משתמשים בו להקלה על החרדות ומערכת העצבים. הוא מאוד מרגיע ובוא זמנית מעודד את מצב הרוח, אנשים שמשתמשים בשמן הזה מדווחים על כך שהם חווים אושר ושלום פנימי.

כמובן שאפשר ליצור תערובות ולערבב מספר שמנים יחד עם שמן נשא, כך ניתן ליהנות ממספר סגולות בצמחים. יחד עם זאת, חשוב לדעת איך לערבב, לא כל השמנים האתרים מסתדרים יחד ולעיתים עלולים ליצור את הפעולה ההפוכה, לכן תמיד כדאי להתייעץ עם איש מקצוע בתחום 😊

כמה טיפים ממני אליכם...

בחרו שמנים איכותיים - לפני שאתם ממהרים לרכוש את השמנים שצוינו במאמר הזה, חפשו קודם כל ספקים מהימנים שמשווקים שמנים אתריים טהורים. הרבה יצרנים מכנים את השמנים שלהם כ"טהורים" כשלמעשה הם רחוקים מלהיות כאלה. היזהרו במיוחד מאלה שרשום בהם "ניחוח" או "בושם" על בקבוקון – כיוון שאלה רוב הסיכויים שמנים סינתטיים ואין להם את אותם היתרונות הטיפוליים. אני באופן אישי עובדת בקליניקה שלי עם מותג השמן הנחשב ביותר – dōTERRA.

התנסו בשיטה שהכי עובדת בשבילכם- יש שיטות רבות ליהנות מהיתרונות של השמנים האתריים, אתם רק צריכים להתחיל להתנסות ולהבין איזו דרך הכי מתאימה לכם. הדרך המהירה היא כמובן לפתוח הבקבוק ולשאוף כמה נשימות עמוקות, אפשר לטפטף מספר טיפות לאמבטיה, לשים דיפוזור, או למהול את השמנים בשמן בסיס (שקדים, ענבים, סומסום, שמן קוקוס וכו') ולמרוח על הגוף. אם אתם סובלים מנדודי שינה, ניתן לטפטף 2 טיפות מהשמן על הכרית וליהנות משינה ערבה ומרגיעה במיוחד או לפטפט כמה טיפות לתוך דיפוזור חצי שעה לפני שינה.

הערה חשובה!

שימו לב – אם אתם רוצים להשתמש בשמניים אתרים בצורה ישירה -  אל תשימו שמן אתרי ישירות על הגוף. שמנים אתריים מרוכזים מאוד ועשויים לגרום לגירוי בעור, לכן - מהלו 2 טיפות מהשמן שבחרתם בשמן בסיס ומרחו אותו על אזור קטן בגופכם, המתינו מספר דקות כדי לוודא שגופכם מקבל אותו.

כמו כן, אין לבלוע שמן אתרי ללא התייעצות עם איש מקצוע.

בטיפולים שלי אני אוהבת לעבוד עם שמנים אתרים, בין אם תוך כדי תרגילים שונים בסשנים או "בשיעורי הבית" שאני נותנת למטופלים שלי, השילוב שלהם הוכיח את עצמו ומוביל להצלחה ודיוק התהליכים האישיים של אחד. כמובן שאני דואגת להתאים לכל מטופל תערובת שמנים אישית במיוחד בשבילו.

כמה מילים אחרונות...

כשאתם משתמשים בשמנים שימו לב להרגשה שלכם. ריח זו חוויה מאוד אינדיבידואלית – כל אחד מאיתנו מגיב לריחות שונים אחרת. הריחות שמתאימים לרגיעה ולשינה איכותית הם אלה שיגרמו לכם להרגיש נינוחים ומנומנמים. יתכן שתצטרכו להתנסות בשמנים שונים עד שתמצאו את השמן המושלם שמתאים לשגרת הלילה ולחרדות שלכם. אם ריח מסוים גורם לכם להרגיש ערניים, סטרס (לטוב ולרע) – הוא כנראה לא מדויק עבורכם (כמובן שתוכלו להשתמש בו בבקרים כדי לפתוח את היום עם יותר אנרגיות ומרץ).

בנוסף, למרות שמחקרים מוכחים שארומתרפיה מסייעת להפיג חרדות ונדודי שינה – זה לא תחליף לפגישה עם הרופא שלכם. אם יש לכם כמה ימים לחוצים בעבודה או שאתם מודאגים לקראת פגישה חשובה – שמנים אתריים יוכלו להעניק לכם את מה שאתם צריכים.

אם אתם חווים חרדה כרונית שמפריעה לפעילות היומיומית, אני מזמינה אותכם ליצור איתי קשר ולהגיע לפגישת ייעוץ (ובזמנים האלה אפשר גם בזום!), אם תרגישו בנוח, תשתפו אותי וספרו לי מה אתם חווים, יחד נבנה לכם תוכנית טיפולים אישית שתתמוך בעם לכמה זמן שאתם זקוקים. אפשר ליצור איתי קשר בטלפון או בווטסאפ:

עכשיו תורכם 😊 האם התנסיתם כבר בשימוש שמנים אתריים? אם כן, איזה אתם מעדיפים  ולמה? האם יש לכם עוד שאלות? מוזמנים לשתף אותי בתגובות.

תכנים נוספים מתוך הבלוג

אז מה השלב הבא?

נפגשות לפגישת היכרות אצלי בקליניקה לשם תיאום ציפיות ובניית תכנית טיפול שמתאימה לך.